Inzicht krijgen en vaardigheden ontwikkelen
Loopt jouw leerling vast in de klas?
Een Blijf Op School (BOS) arrangement is bedoeld voor leerlingen, die (extra) hulp nodig hebben om het aanbod binnen de klas te kunnen volgen. Het biedt scholen een effectieve, op maat gemaakte aanpak, die de samenwerking tussen leerling, leerkracht en begeleider centraal stelt. Het biedt de leerling kennis, overzicht, inzicht en training.

Wat doen we?
- We creëren van een helder overzicht voor de leerling. Door visuele hulpmiddelen in te zetten, wordt het onderwerp waar we aan werken concreet en begrijpelijk.
- Psycho-educatie over het specifieke ontwikkelingsgebied. Gekoppeld aan een onderzoek van de leerling naar hoe dit bij de hem/haar werkt. Hierdoor kan de leerling leren zichzelf beter te begrijpen en ontdekken wat voor hem/haar effectief is.
- Met deze informatie gaat de leerling met hulp van mij een plan opstellen om in kleine stappen het uiteindelijke doel te bereiken.
- Het oefenen begint meteen, met regelmatige evaluatie van de voortgang.
Tijdens de gesprekken gebruiken we diverse materialen en methodes, zoals:
- Tekeningen en sjablonen
- Spellen
- Materialen uit methodes zoals:
- Teken Je Gesprek
- Strong Kids
- Leren met Chantal
- Jeugdbreincoach (executieve functie training)
- Mindset training zoals: Kids’ Skills of Mission Possible
- De leerkuil.

Wat levert het op?
✅ Een leerling die inzicht heeft in zijn/haar ontwikkelgebied
✅ Een leerling die weet wat voor hem/haar effectief is
✅ Een leerkracht die inzicht heeft in zijn/haar leerling
Hoe werkt het?
Een BOS-arrangement kent doorgaans de volgende opbouw:
Eerste fase (2 weken): 2 keer per week een sessie.
Tweede fase (3 weken): 1 keer per week een sessie.
Derde fase (3 weken): 1 keer per 2 weken een sessie.
Afsluiting: Een eind-evalautiegesprek na een maand, samen met de leerling en de leerkracht.
De rol van de leerkracht is van groot belang, zowel bij het formuleren van tussendoelen als bij het uitvoeren en ondersteunen van het plan. Aan het einde van elk gesprek deelt de leerling de inhoud van de sessie met de leerkracht. Deze terugkoppeling is essentieel: de leerkracht blijft betrokken en kan feedback en aanvullende ondersteuning bieden. Zo wordt de voortgang bewaakt en kan bijgestuurd worden wanneer nodig.