Een BOS-arrangement biedt leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling, kennis, overzicht, inzicht en training.
Dit betreft leerlingen die meer nodig hebben om het aanbod binnen de klas te kunnen volgen.

Visueel inzicht in het leerproces
Het traject start met het creëren van een helder overzicht voor de leerling. Door visuele hulpmiddelen in te zetten, zoals sjablonen van Teken Je Gesprek en zelfontworpen sjablonen, wordt het onderwerp waar we aan werken concreet en begrijpelijk. Deze aanpak helpt de leerling inzicht te krijgen in het ontwikkelgebied dat aandacht behoeft.

Chantal Post -Co teaching

Psycho-educatie om van overzicht naar inzicht en dan tot verandering te komen
Na het visueel maken van de doelen volgt psycho-educatie over het specifieke ontwikkelingsgebied. Dit wordt gekoppeld aan een onderzoek van de leerling naar hoe dit bij de hem/haar werkt. Hierdoor kan de leerling leren zichzelf beter te begrijpen en ontdekken wat voor de leerling effectief is. Met deze informatie gaat de leerling met behulp van mij een plan opstellen om in kleine stappen het uiteindelijke doel te bereiken. Het oefenen begint meteen, met regelmatige evaluatie van de voortgang.

Interventies en materialen
Tijdens de gesprekken maak ik gebruik van diverse materialen en methodes, zoals:

  • Tekeningen en sjablonen
  • Spellen
  • Materialen uit methodes zoals:
    • Strong Kids
    • Leren met Chantal
    • Jeugdbreincoach (executieve functie training)
    • Mindset training (Kids’ Skills / Mission Possible)
    • De leerkuil.

Betrokkenheid van de leerkracht
Aan het einde van elk gesprek deelt de leerling de inhoud van de sessie met de leerkracht. Deze terugkoppeling is essentieel: de leerkracht blijft betrokken en kan feedback en aanvullende ondersteuning bieden. De rol van de leerkracht is van groot belang, zowel bij het formuleren van tussendoelen als bij het uitvoeren en ondersteunen van het plan.

Structuur van het traject

Een BOS-arrangement kent doorgaans de volgende opbouw:

  1. Eerste fase (2 weken): 2 keer per week een sessie.
  2. Tweede fase (3 weken): 1 keer per week een sessie.
  3. Derde fase (3 weken): 1 keer per 2 weken een sessie.
  4. Afsluiting: Een eind-evalautiegesprek na een maand, samen met de leerling en de leerkracht.

Borging en bijsturing
Tijdens de tussenfasen is er regelmatig contact met de leerkracht. Daarnaast vindt er een tussenvaluatie plaats, elk met een duur van 1 uur per gesprek. Het doel hiervan is om de samenwerking en het behalen van de doelen zo goed mogelijk te laten verlopen en de kans zo groot mogelijk te maken dat we gezamenlijk het doel bereiken. Zo wordt de voortgang bewaakt en kan bijgestuurd worden wanneer nodig.

Met het BOS-arrangement bied ik scholen een effectieve, op maat gemaakte aanpak die de samenwerking tussen leerling, leerkracht en begeleider centraal stelt.

Interesse

Bent u op zoek naar advies? Neem dan gerust eens contact met me op voor een oriënterend gesprek.