Een BOS-arrangement biedt leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling, kennis, overzicht, inzicht en training.
Dit betreft leerlingen die meer nodig hebben om het aanbod binnen de klas te kunnen volgen.
Visueel inzicht in het leerproces
Het traject start met het creëren van een helder overzicht voor de leerling. Door visuele hulpmiddelen in te zetten, zoals sjablonen van Teken Je Gesprek en zelfontworpen sjablonen, wordt het onderwerp waar we aan werken concreet en begrijpelijk. Deze aanpak helpt de leerling inzicht te krijgen in het ontwikkelgebied dat aandacht behoeft.
Psycho-educatie om van overzicht naar inzicht en dan tot verandering te komen
Na het visueel maken van de doelen volgt psycho-educatie over het specifieke ontwikkelingsgebied. Dit wordt gekoppeld aan een onderzoek van de leerling naar hoe dit bij de hem/haar werkt. Hierdoor kan de leerling leren zichzelf beter te begrijpen en ontdekken wat voor de leerling effectief is. Met deze informatie gaat de leerling met behulp van mij een plan opstellen om in kleine stappen het uiteindelijke doel te bereiken. Het oefenen begint meteen, met regelmatige evaluatie van de voortgang.
Interventies en materialen
Tijdens de gesprekken maak ik gebruik van diverse materialen en methodes, zoals:
- Tekeningen en sjablonen
- Spellen
- Materialen uit methodes zoals:
- Strong Kids
- Leren met Chantal
- Jeugdbreincoach (executieve functie training)
- Mindset training (Kids’ Skills / Mission Possible)
- De leerkuil.
Betrokkenheid van de leerkracht
Aan het einde van elk gesprek deelt de leerling de inhoud van de sessie met de leerkracht. Deze terugkoppeling is essentieel: de leerkracht blijft betrokken en kan feedback en aanvullende ondersteuning bieden. De rol van de leerkracht is van groot belang, zowel bij het formuleren van tussendoelen als bij het uitvoeren en ondersteunen van het plan.