Als jouw kind dit (nog) niet kan, heeft die een probleem. Hij/zij kan de hoofd- en bijzaken niet onderscheiden, wat ervoor zorgt dat alles even belangrijk is en geleerd moet worden. DAT IS NIET ZO!
Hoe gaan de leerlingen dit leren? We gaan:
- Markeren
Het onderwerp wordt opgesplitst door bij. de paragrafen te volgen.
Tip: werk met verschillende kleuren 🟪 en plaatjes/symbolen zoals: ❌,❗️,❓✔️,enz. Dan maak je gebruik van beide hersenhelften. - Het gebruiken van een voor die bij zijn.haar leervoorkeur past.
Bijvoorbeeld: een visuele denker kan het beste met een structuurmap of een mindmap werken. - Het lef hebben om zoveel mogelijk weg te laten.
Schrijf alleen zelfstandige naamwoorden op en gebruik symbolen. Door bijvoorbeeld opsommingen met bullet points onder elkaar te zetten begrijpt je brein al dat het een opsomming is.
We oefenen, zodat ze weten hoe ze dit moeten doen. We koppelen deze ervaring nogmaals aan hun leervoorkeur en bespreken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze beide hersenhelften gebruiken. Want dan leren ze effectief en onthouden ze de informatie sneller!