In de klas geven leerkrachten vaak de tip: Maak aantekeningen.” We gaan er dan vanuit dat de leerlingen weten wat ze moeten doen. Is dat zo? Veel kinderen schrijven letterlijk op wat de leerkracht zegt en schrijven de teksten van het bord ook letterlijk over. Dat is echt heel hard werken en niet effectief werken. Je hoofd heeft geen tijd om alle informatie te verwerken en of je mist altijd dingen.

Wat wil de leerkracht eigenlijk?

Samenvatten = de inhoud verkort weergeven op een manier dat de essentie niet verloren gaat.

Dat klinkt best ingewikkeld. Je moet dit doen, terwijl de les doorgaat. Je moet analyseren, schrijven en luisteren tegelijk. En als je tussendoor een vraag hebt, wordt het helemaal ingewikkeld.

Wat gaan we doen?
1. De manier die je hiervoor gebruikt leren en oefenen. Het moet:
o Weinig woorden bevatten
o Overzichtelijk zijn
o Alle belangrijke informatie bevatten.
o En vooral snel kunnen worden gedaan.
2. De leerling kan verschillende manieren gebruiken. Kies de manier die sluit aan bij zijn/haar leervoorkeur.
Dan zorg je ervoor dat je de informatie het gemakkelijkst kunt onthouden.

Je kiest waarschijnlijk dezelfde manier die je gebruikt om samenvattingen te maken. Hierover staat informatie in het vorige bericht. Doordat je dezelfde manier gebruikt, kun je de aantekeningen gemakkelijker toevoegen aan je samenvatting.
Zo heb je alle informatie bij elkaar die je moet gebruiken tijdens het leren.
Dat is weer goed voor je organisatie en je planning!

Klik hier om meer te lezen over de bijpassende training