Bij deze vraag heb je waarschijnlijk nog nooit stil gestaan: Welke leervoorkeur heb jij?
En dat terwijl we in ons leven zoveel tijd besteden aan en het bij kinderen zo belangrijk vinden dat ze goed leren/studeren/huiswerk maken.
Ik ben inmiddels 50+ en ……. heb tijdens de opleiding Leren Leren Specialist geleerd dat ik een visuele leerstrategie gebruik. Ja, het was fijn geweest als ik dat eerder geleerd had.
Nu maak ik gebruik van visuele leerstrategieën. Ik gebruik kleuren, pijlen, wiskundige tekens en soms plaatsjes, grafieken en tabellen. Dat zorgt ervoor dat ik de lesstof sneller opsla (kennis). Doordat ik systeemmappen maak, kan ik de lesstof ook beter begrijpen en toepassen. Tijdens toetsen is het geven van antwoorden makkelijker, omdat ik de plaatjes en woorden als het ware voor me zie.
De visuele leervoorkeur past bij de meerderheid van de leerlingen in het primair onderwijs. Veel scholen leren kinderen dan ook een Mindmap (een leerstrategie die bij de visuele leervoorkeur past) te maken. Het lijkt op een structuurmap. Een mooie ontwikkeling die beter aansluit bij de behoeften van de leerlingen.
Denk je: dat is handig voor mijn kind. Het leren bij hem/haar gaat niet vanzelf en zij/hij weet niet hoe dit moet aanpakken. Neem contact met mij op en stel je vragen! Samen vinden we de beste oplossing.