Met een beetje geluk weet jouw kind wat hij/zij allemaal moet doen in een week. Toch vergeet hij/zij dingen, stelt het uit, doet alleen de leuke dingen en het huiswerk maken komt altijd als laatste. Dan is er niet genoeg tijd meer voor. Er ontstaat (een beetje) spanning bij jouw kind en vaak ook tussen jullie onderling.
Jij wilt dat het huiswerk goed gemaakt en geleerd wordt. Dat kost jouw kind tijd die hij/zij liever aan andere dingen besteedt! Om ‘gedoe’ te voorkomen gaan kinderen ‘rennen’ en snel het huiswerk maken + leren. Dat geeft onrust in het hoofd en spanning in het lijf, een minder goede concentratie en geen juiste opname van de leerstof. Dit is ook niet wat je wilt.
Om te kunnen stoppen met rennen, moeten deze kinderen leren plannen. Ze leren tijd en activiteiten aan elkaar te koppelen. Zij zijn de baas en zorgen ervoor (dat de dingen die ze moeten doen) gedaan hebben.
Hoe gaan we dat doen?
1. We maken een overzicht van alle bezigheden in de dagen.
2. Hoeveel tijd is over?
3. Er wordt onderscheid gemaakt tussen: vaste taken, de to-do lijst en vrije tijd.
4. Wat MOET er op de to-do lijst staan?
5. De tijd die je nodig hebt voor het maken en het leren van huiswerk is wisselend. Ze leren hoe ze dit inplannen en moeten dit oefenen.
In de training starten we de bijeenkomsten met het bekijken van hun planning. Zo trainen we het plannen in, maken we dat een vaste bezigheid die bij leren hoort, kan ik helpen, hebben de leerlingen overzicht voor de komende week/ 2 weken.
Door goed met je tijd om te gaan houdt je kind maximale tijd over voor leuke dingen en scheelt een hoop ‘gedoe’ tussen u en uw kind.