Leren door te proberen! Gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Deze week doken we in de leerkuil met een gave video van een skateboarder! Het meisje voorspelde of de nieuwe truc zou lukken en we bespraken wat hij daarvoor moest doen. Het meisje vertelde mij wat ze zag en ik gaf dat weer in de tekening. Zo kreeg ze overzicht hoe de skateboarder het steeds opnieuw probeerde, faalde, heel gefrustreerd raakte en soms keihard viel…

Maar hij gaf niet op!

We hebben veel tijd besteedt aan de onderkant van de leerkuil. Daar voelde de skateboarder frustratie, maar hij wist zich te herpakken. Met doorzettingsvermogen en slimme aanpassingen probeerde hij het opnieuw. En ja, hij viel nog een paar keer… Maar uiteindelijk lukt het hem! Onderin de leerkuil zie je dat zijn frustratie op heel veel manieren te zien en te horen is.

Het meisje herkende dit proces uit haar eigen leerervaringen in de klas. Vooral de frustratie was herkenbaar. Maar zij mag niet zulke woorden gebruiken in de klas. Door deze koppeling te maken, ontdekken we samen handige manieren om haar eigen leerkuilen te overwinnen. Want leren is uitdagen, vallen, opstaan en doorgaan!
En om dit te kunnen doen moet je weten wat je allemaal kunt gebruiken om te slagen!

Leren is een werkwoord!

Klik hier om meer te lezen over de bijpassende training