Tijdens een gesprek met een puber over de aankomende tentamenweek gebeurde iets wat vast voor veel ouders herkenbaar is. “Plannen voor de toetsweek? Nu al? Waarom?” vroeg ze verbaasd. “Die is pas in 2025! Eerst lekker kerstvakantie vieren. Komt goed hoor!”
Ik moest glimlachen. 2025 klinkt ver weg, maar die toetsweek ligt om de hoek. Na de kerstvakantie, die eindigt op 6 januari, blijft er nog maar één week over om te studeren. Dat besef had ze niet. Voor haar is vakantie vakantie, en plannen? Dat komt later wel. Het puberbrein leeft in het nu, zonder vooruit te kijken.
In plaats van te discussiëren, pakten we een kalender erbij. Samen rekenden we terug van de toetsweek naar nu. Hoeveel dagen blijven er echt over? Wanneer zijn er al activiteiten gepland? Met stiften en een groot vel papier maken we ook een overzicht van het leerwerk dat ze moet doen.
Langzaam zag ik een “O”-momentje ontstaan. Ze realiseerde zich dat het tijd was om actie te ondernemen, het probleem inzichtelijk te maken en haar zelf te laten ontdekken hoe krap de tijd is, kreeg ze grip op de situatie. Het is een simpele maar krachtige manier om jongeren te helpen plannen – niet door het voor hen te doen, maar door samen te puzzelen.
Heb jij ook een puber die leeft met een ‘komt goed’-mentaliteit? Wil je leren hoe je gesprekken over school, planning en motivatie kunt voeren? In januari laat ik weten hoe het met ‘mijn’ pubers gaat. Lukt het hen om zich aan hun eigen planning te houden? Volg mijn account op instagram het bericht komt vanzelf voorbij – zo mis je niets van mijn tips en verhalen over pubers en planning.